Familiebedrijf in ontwikkeling
- 2008
- 2007
- 2006
- 2001
- 1999
- 1998
- 1997
- 1996
- 1995
- 1993
- 1989
- 1988
- 1986
- 1984
- 1979
Dit jaar en 2009 stond in het teken van het outrigproject samen met de TX 5 (www.duurzamenoordzeevis.nl) Veel kennis is opgedaan en gedeeld aan anderen via de rapportage van ILVO/IMARES.
Aan het eind van 2007 werden we in de gelegenheid gesteld om de NG 4 om te bouwen nar Eurokotter zodat ook op de garnalen gevist kon worden. Hiervoor moest het schip ingekort worden naar 23,90 en de hoofdmotor afgesteld worden naar 300 pk. Verder werden er een garnalen verwerking aan boord geplaatst en kreeg het schip een grondige revisie
In het jaar 2006 kregen we de mogelijkheid om met subsidie geld van het "Task Force Visserij" de outrigvisserij uit te gaan oefenen.Het project werd geleid vanuit de NVB (www.vissersbond.nl) en een 5 tal schepen namen deel aan dit project waaronder de NG 1.
Verder hebben we in dit jaar met de twee NL schepen en de NG 2 werk gedaan voor BBL Company, het project van de Gasunie waarbij een gasleiding van Bacton (VK) naar Balgzand gelegd werd.
In dit jaar hebben we vanwege tegenvallende bedrijfsresulaten moeten besluiten een schip te verkopen. Dit werd de UK 63 "Grietje Lummetje". De UK 63 werd verkocht aan de rederij Bakker en vaart er nu nog mee als SC 31, de eerste Duitse "pulsvisser"
Het jaar 1999 werd bepaald door de aankoop van de UK 145Atje Helena”, deze "kleine" kotter werd door het bedrijf omgevlagd (na hiervoor eerst de benodigde rechten voor te hebben gekocht) naar Duitsland. Nadat in dit jaar (1999) de hoofdmotor van de NG 3 totall loss draaide is de NG 4 hiervoor in de plaats gekomen. We hebben dus tijdelijk zeven actieve vaartuigen gehad.
Het jaar 1998 stond in het teken van wederom een hermotorisering.
Bij de UK 61 "Vertrouwen" werd de bestaande hoofdmotor en koppeling vervangen.
Voor de hoofdmotor kwam een Wartsila 26 en de koppeling werd een Stork Gears (vh Kuijpers)
Bij de NG 1 werd de Brons motor na 18 jaar trouwe dienst vervangen door een 8 cilinder Deutz 628 van 1.350 pk verder werd het schip grondig gereviseerd
In dit jaar werd de Duitse tak van het bedrijf uitgebreid met het derde schip de NG 2 “Rheiderland” Dit schip, de voormailge BX 748 “Hannelore Jurß” was uitgerust met een Deutz, maar is na total loss in 1998 vervangen voor een 450 pk sterke Caterpilar 3406. Dit schip vist voornamelijk in span met de NG 3 “Niedersachsen”
In 1995 werd de bestaande houten NG 3 “Niedersachsen” uit de vaart genomen en een vervangen door een ijzeren schip, de “nieuwe" NG 3 (ex HF 549 ex NC 334 ex IJM 207 uit 1959). Na het in elkaar draaien van de hoofdmotor in 1999 heeft het schip tot dat het verkocht is aan van Laar in IJmuiden (2007) stilgelegen in de haven van Urk. Verder kreeg in 1995 de UK 63 (nu SC 31) een nieuwe hoofdmotor Caterpillar van 1.500 pk en een vervangende keerkoppeling (gereviseerd van de VLI 6 ?)
In 1993 werd na verkoop van de bestaande UK 243 “Jan van den Berg” aan de gebroeders Snoek UK 142, bij de combinatie Metz/Hoekman de kiel gelegd voor de boomkorkotter UK 243 "Jan van den Berg" die in 1994 in de vaart kwam. Deze kotter werd uitgerust met een Caterpillar 3606 als hoofdmotor en beschikt over het vermogen van 2000 pk. De verkochte ex UK 243/UK 142 is drie jaar later, na opgelegd te zijn vanwege motorschade, verkocht naar Zuid Afrika waar deze nog steeds actief is in de lijnen visserij.
In 1989 werd een andere Duitse "poot" gestart, en wel in de vorm van een kleinschalig schip, de houten viskotter NG 3 “Niedersachsen”(ex NC 304, gebouwd in 1968) welke uitgerust was voor de kabeljauw/rondvis visserij. Dit schip werd geëxploiteerd door De F.K. Niedersachsen GmbH, See- und Fluβfischerei. Met het in de vaart brengen van dit schip kwam het vijfde schip van het bedrijf in de vaart.
1988 was het jaar dat de UK 61 “Jurie van den Berg” werd omgevlagd naar Duitsland. Hierdoor kwamen er rechten vrij in Nederland, waarop, met subsidie, in 1988 de nieuwe UK 61 “Vertrouwen” in de vaart gebracht kon worden. Dit schip werd net als de UK 63 bij Scheepswerf Visser in den Helder gebouwd. Het schip was uitgerust met een 2.000 pk sterke MAN (BRONS) 8L2530. Na het in de vaart brengen van deze kotters waren er vier schepen voor het bedrijf in de vaart waarvan één schip onder Duitse nummer NG 1 met als thuishaven Ditzum. NG staat voor Niedersachsen Greetsiel, de deelstaat waar de BV, Gebr, v.d. Berg GmbH, Seefischerei gevestigd is.
In 1987 werd, voor de visserij rechten, de OD 12 "Elizabeth"aangekocht van de familie v.d. Klooster. Dit schip werd in de vaart gebracht als UK 62 "Vertrouwen" 33 mtr lang en beschikte over een 1425 pk sterke Stork en later doorverkocht aan de broers A. En W. Kroon UK 20 "Philadelphia"
In jaar werd de keuze maakt voor een uitbreiding van het visserijbedrijf met een derde viskotter. Bij Visser Den Helder werd opdracht gegeven voor een viskotter van 38 mtr lang met een hoofdmotor van 1.800 pk MAN (BRONS) 6L2530. Het schip, de UK 63 (het nummer van hun oom Jurie) werd vernoemd naar de twee zusters van de broers “Grietje Lummetje” Het schip werd in 1985 in de vaart genomen. (Opm: in dit jaar werden door de rederij twee schepen besteld van 40 mtr lang met 3.600 pk !) De UK 63 werd in het jaar 2001 verkocht aan de rederij Bakker en vaart er nu nog mee als SC 31, de eerste Duitse “pulsvisser”
Vanwege de goede verdiensten en de uitbreiding van de directie met de derde en vierde broer Lubbert en Jan van den Berg werd besloten het bedrijf uit te breiden met een tweede schip. Dit werd de UK 61 “Jurie van den Berg” vernoemd naar de oom van de vier broers welke met zijn gehele bemanning van de UK 63 “Zuiderzee” inclusief twee zonen in 1976 op zee gebleven zijn. Het schip van 36,28 mtr lang, gebouwd bij Scheepswerf Hoogezand te Hoogezand werd voortgestuwd door een 1.500 pk sterke Brons 12 GVH. In 1988 werd het schip omgevlagd naar Duitsland.